تبلیغات
قـــلــــم - فقر چیست

جستجو


عبارت مورد نظر را وارد کرده

و دکمه جستجو را کلیک کنید

درباره سایت


مشخصات سایت

مدیر سایت: مجتبی رنجبری

ایمیل مدیر: mojtabaranjbari84@gmail.com

عنوان سایت: قـــلــــم

شعار سایت: از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

درباره سایت

.....¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸

مجتبی رنجبری

امکانات سایت


آمار سایت

آمار کل:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید ماه قبل:
بازدید این ماه:
آخرین بازدید:
بروزرسانی:
تعداد مطالب:
نویسندگان:

نظرسنجی

به نظر شما از چه بنویسم















کد پیغام خوش آمدگویی



فال حافظ


 فروشگاه سازr هاست لینوکس تبادل لینک - تبادل لینک تبادل لینک - تبادل لینک خرید فروشگاه ساز تبادل لینک - تبادل لینک
ایجاد خبرنامه ایمیلی
https://zarpop.com/ref:1750 https://zarpop.com/user/signup/ref:1750 کسب درآمد کسب درآمد کسب درآمد

نویسندگان


team_member

مجتبی رنجبری

مدیر سایت
team_member

مجتبی رنجبری

نویسنده

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم


فقر چیست

فـقـر چـیـسـت ؟

ز آنجا كه بشر یك موجود چند بعدی است و برای زندگی باید به رفع نیازهای گوناگونی بپردازد، توان او در یك جامعه تا اندازه‌ای است كه این نیازها برآورده شوند، از این رو فقر به مفهوم جامعی بدل می‌شود كه كل طیف زندگی بشر را دربرمی‌گیرد. انسانی ممكن است احساس كند فقیر است كه ثروت كافی در اختیار ندارد و درآمد كافی جهت اداره زندگی خود نمی‌تواند كسب كند، ممكن است فقیر باشد چون به لحاظ فرهنگی بی‌صلاحیت است. یا ممكن است فقیر باشد چون از لحاظ روانی ضعیف است یا اینكه فقیر باشد زیرا قربانی تركیبی از محرومیت‌هاست.

فرهنگ های متفاوت در میان ملل و اقوام، حاصل کار و تلاش کوتاه مدت مردمان آن جوامع نیست، بلکه گذشت روزگار، بستر سازنده اصلی فرهنگ هاست. به عبارتی دیگر، هر ملتی، برحسب عادات و سنن و اتفاقات تاریخی، و به هنگام گذر از تونل زمان در درازای زندگانی اش، دارای فرهنگ ویژه ای می شود که گاه در بعضی نقاط و نکات با دیگران همخوان و همانند و در غالب موارد نیز متفاوت است. متاسفانه چون بخش بزرگ این فرهنگ را عوام می سازند و دانشمندان و فرزانگان و فرهیختگان جوامع درآن سهمی اندک دارند، خرافات و موهومات و خیالپردازی، جای دانش و معلومات را پر می کند و آلودگی هایی به وجود می آید که در طی قرون به باوری محکم تبدیل میشود و پای رفتن جامعه به سوی پیشرفت را از حرکت باز می دارد.

فقر یك پدیده اجتماعی است كه ناشی از هماهنگی توزیع و تراكم جمعیت در مناطق جهان و عدم بهره گیری انسانها از زمین و امكانات فعلی جهان می باشد. رشد فزاینده فاصله بین كشورهای صنعتی و كشورهای در حال توسعه موجب می شود كه به شناخت دقیق عوامل موثر در ایجاد این فاصله بپردازیم.

در انتها نیز به مؤلفه‌های فرهنگی فقر پرداخته شده است. فرهنگ مصرفی یا مصرف‌گرایی، فقر فرهنگی، عدم آینده‌نگری و تقریب سطح زندگی از جمله این مؤلفه‌ها می‌باشند. در راستای تقریب سطح زندگی افراد به یكدیگر، به عناصر دینی مطرح در این زمینه اشاره ویژه‌ای شده است. مواردی چون انفاق، پرداخت وام، تامین اجتماعی، اصل عدالت اجتماعی، اصل مساوات، مسؤولیت نخبگان،‌مساله مالكیت، حقوق مالی، سطح زندگی و اصل مشاركت فقرا در دارایی‌ها در این بخش مورد بحث و بررسی واقع شده است

اندیشمندان و متفكران اجتماعی در تعریف فقر، سخن واحدی ارائه نداده‌اند و از دیدگاه‌های گوناگون به آن نگریسته‌اند ولی بر این اتفاق‌نظر دارند كه فقر فرایندی است كه عوارض گوناگونی را به‌دنبال دارد.

«آلبرتو دورینا» فقرشناس دهه هشتاد قرن بیستم در كتاب «فقر، پیشرفت و توسعه» بدور از هرگونه تعریف به معنای لغوی فقر اشاره كرده و آن را در فرهنگها و زبانهای متفاوت مورد بررسی قرار داده است و از ارائه هرگونه تعریف شفاف از فقر سرباز زده است و آورده است؛

«فقر معنای خاص خود را دارد، فقر لحن خاص خود، پویایی خاص خود و در برابر زندگی موضع خاص خود را دارد كه از یك تعریف منفی (فقدان ثروت) كه عناصر تشكیل دهنده فرهنگ فقر را نادیده می‌گیرد متفاوت است.»

«پیتر تاون سند» تعریف زیر را از فقر ارائه می‌كند؛ «افراد خانواده‌ها و گروههای یك جامعه را می‌توان فقیر نامید، هنگامی كه منابع لازم را برای دستیابی به غذا، شركت در فعالیتها و داشتن تسهیلات و داشتن شرایط مطلوب زندگی و تسهیلاتی كه مرسوم است، یا حداقل داشتن این تسهیلات در جوامعی كه در آن زندگی می‌كنند، پسندیده و مورد تشویق است را ندارند.»

«دكتر حسین آسایش» در تعریفی می‌گوید؛ «فقیر كسی است كه او و خانواده تحت تكفل او نتواند از حداقل یك زندگی قابل قبول برای سالهای قرن بیست و یكم برخوردار شوند و این همان خط فقر است و خط فقر در همه جا یكسان نیست و قطعاً از جامعه‌ای به جامعه دیگر و منطقه‌ای به منطقه دیگر تغییر می‌كند.

«دكتر حسین عظیمی (آرانی)» در تعریفی از فقر می‌نویسد؛ «فقر حالتی است كه در آن فرد از ابزار لازم برای برآوردن یك یا مجموعه‌ای از اهداف دلخواه محروم است».

این تعاریف مبین آن است كه فقرشناسان و ارائه دهندگان نظریات فقر چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه‌های دیگر در مطالعاتشان تحت تأثیر دامنه گسترده‌ای از برداشتهای گوناگون درباره اینكه فقر چیست می‌باشند، زیرا این مفهوم نسبی و چندبعدی است، از این رو گاه تعریف فقر چنان مبهم می‌گردد و یا خاص می‌شود كه از ارائه یك نگاه درست ناتوان می‌شود. آنگاه كه محقق بخواهد یك تعریف كلی ارائه دهد در میان گستره وسیعی از كلیات به تعریفی می‌رسد كه در اثر گستردگی مبهم می‌شود و گاه در اثر توجه به بخشی از مشكل بناچار به ارائه تعریفی دست می‌یازد كه تنها بخش خاص و محدودی را مورد توجه قرار می‌دهد.

امكانات و نیازهای زندگی بشری ناشی از شخصیت فرد و عرف جامعه است. بسیاری از نیازهای جوامع بشری در اثر تحمیل جامعه شكل نیاز به خود را می‌گیرند، این حالت نیاز كاذب به تعبیری فقر نسبی است اما نیازهای حیاتی فرد در جامعه همچون غذای كافی، مشكل مسكن و پوشاك را با فقر مطلق باید سنجید و به آن باید نیاز آموزش و بهداشت را نیز افزود.

در بررسی نیازهای انسانی كه فقدان آنها به فقر منجر می‌شود می‌توان حداقل‌های زندگی همچون غذا و پوشاك و مسكن و بهداشت و آموزش را در رده‌های نخستین نیازهای بشری قرار داد و در وهله بعد نیازهای زندگی اجتماعی امروز بشر را همچون توانایی برقراری ارتباط مؤثر با جهان پیرامون و استفاده از امكانات و رفاهیات حال و آینده را به عنوان نیاز بعدی مدنظر قرار داد. بعنوان مثال در كشورهای پیشرفته و مدرن عدم توانایی تطابق فرهنگی و عدم آشنایی با سیستم‌های الكترونیك بدلیل كمبود منابع اقتصادی و علمی و فكری فقر تلقی می‌شود و در شهرهای بزرگ دنیا نداشتن وسیله نقلیه شخصی نوعی از نیاز می‌باشد.

«فقر یعنی كمبود امكان یا امكانات لازم یا كافی برای فرد یا افرادی كه در یك جامعه زندگی می‌كنند، طوری كه این كمبود آنها را در سطحی پایین‌تر از حداقلهای مورد لزوم زمان، مكان و شرایط محل زندگیشان قرار دهد حال در هر زمینه كه باشد خود نوعی فقر است و با خطر فقر یا خط فقرهای موجود سنجیده می‌شودو فقیر كسی است كه خود و افراد تحت سرپرستی او از حداقلهای قابل قبول زندگی در جامعه و محل زندگی خود محروم باشند حال این فقر در بعد اقتصادی باشد یا فرهنگی یا اجتماعی و ... درهر بعدی كه باشد در جایگاه و موقعیت خود یك فقر است

«ادوارد تیلور» در كتاب فرهنگ ابتدایی Primitive culture)) كه سال 1871 انتشار یافت می‌نویسد «در فرهنگ یا تمدن مجموعه پیچیده‌ای است كه دربرگیرنده، دانستنیها، اعتقادات، هنرها، اخلاقیات، قوانین، عادات و هر گونه مولفه دیگری كه به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه كسب شده است، وضع فرهنگ میان جوامع گوناگون بشری تا جایی كه قوانین كلی قابل تحقیق باشد موضوعی است مناسب برای بررسی قوانین اندیشه و كنش انسانی.»

«مالینوفسكی» می‌گوید «فرهنگ به سادگی عبارت است از كلیت یكپارچه‌ای مركب از كالاهای مصرفی و وسایل، خصوصیات اساسی، گروههای اجتماعی گوناگون، تصورات، پیشه‌ها و باورها و رسوم بشری».

«پارسونز» می‌نویسد: «فرهنگ عبارت است از الگوهایی كه به رفتار و فراورده‌های عمل بشری مربوط است و می‌تواند به ارث برسد» میراث فرهنگی عبارت است از آن الگوهایی كه در طول قرنها و عصرها از گذشتگان به آیندگان و از نسلی به نسل دیگر می‌رسد و توسعه و تحول می‌یابد، كاملتر می‌شود و توسط آمدگان به نه آمدگان سپرده می‌شود و به بیان دیگر فرهنگ مجموعه‌ ارزشها و دستاوردهای مادی و معنوی است كه به وسیله انسانها در طی تاریخ شكل گرفته است.

در تعریف‌های فرهنگ عناصری مانند اعتقادات و هنرها و عادات، وسایل و كالاهای مصرفی و خصوصایت اساسی گروههای انسانی (اجتماعی)، راه و روش زندگی مردم، رفتار فراورده‌های عمل بشری و دستاوردهای مادی و معنوی به كرات به چشم می‌خورد، آنچه در مورد فقر و فرهنگ مورد توجه است این است كه تقریباً بر تمامی عناصر فوق فقر تأثیر گذاشته و آن را به صورت قالبهای مطلوب خود درمی‌آورد و تغییرات حاصل از آن نیز بر جامعه تأثیر بسیار می‌گذارد كه بندرت تأثیر مطلوبی بر جامعه می‌گذارند. مثلاً در برخی موارد می‌توانند سبب تلاش بیشتر جهت رهایی از فقر شوند، اما غالباً تأثیر مخربی می‌گذارند.

اكنون پس از ارائه تعریف و توضیح درباره فقر و فرهنگ از اندیشمندان مختلف تعریف ذیل كه به نظر می‌رسد بتواند تعریفی كاملتر از فقر فرهنگی را تشریح نماید ارائه می‌شود. فقر فرهنگی به معنی مطلق كلمه یعنی عدم بهره مندی از حداقل نیازهای اساسی زندگی در زمینه های مختلفی فرهنگی نظیر رفاه، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، اوقات فراقت، اشتغال و ... می باشد. فقر پدیده ای است اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كه از فقدان یا حرمان تامین حداقل نیازهای اساسی جهت زیستن و سیر بسوی سعادت ناشی می شود و در زمان و مكان نسبی است. فقیر كسی است كه فاقد قابلیت و توانائی كافی برای تامین حداقل نیازهای مادی و معنوی (فرهنگی) است. ازآنجائیكه زندگی انسانها دارای دو بعد كلی مادی و معنوی است، لذا پدیده فقر را نیز بایستی از دو بعد فوق مورد مطالعه قرار داد. كه در اینجا فقر معنوی عبارتست از عدم قابلیت یا توانائی درك ارزشهای اجتماعی و عدم حركت یا سرپیچی از حركت در مسیرهای ارائه شده توسط مدلهای رفتاری و هنجارهای نهادی و یا حركت مغایر با ارزشهای اجتماعی..

نظرات مطلب

آخرین عناوین


با من در تماس باشید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم

تماس با من