تبلیغات
قـــلــــم - مطالب تیر 1396

جستجو


عبارت مورد نظر را وارد کرده

و دکمه جستجو را کلیک کنید

درباره سایت


مشخصات سایت

مدیر سایت: مجتبی رنجبری

ایمیل مدیر: mojtabaranjbari84@gmail.com

عنوان سایت: قـــلــــم

شعار سایت: از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

درباره سایت

.....¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸

مجتبی رنجبری

امکانات سایت


آمار سایت

آمار کل:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید ماه قبل:
بازدید این ماه:
آخرین بازدید:
بروزرسانی:
تعداد مطالب:
نویسندگان:

نظرسنجی

به نظر شما از چه بنویسم















کد پیغام خوش آمدگویی



فال حافظ


 فروشگاه سازr هاست لینوکس تبادل لینک - تبادل لینک تبادل لینک - تبادل لینک خرید فروشگاه ساز تبادل لینک - تبادل لینک
ایجاد خبرنامه ایمیلی
https://zarpop.com/ref:1750 https://zarpop.com/user/signup/ref:1750 کسب درآمد کسب درآمد کسب درآمد

نویسندگان


team_member

مجتبی رنجبری

مدیر سایت
team_member

مجتبی رنجبری

نویسنده

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم


شهید حسین خرازی

روز جمعه ماه محرم سال 1336 در یکی از محله های مستضعف نشین اصفهان به نام «کوی کلم» خانواده با ایمان خرازی مفتخر به قدوم سربازی از عاشقان اباعبدالله(ع) گشت. هوش و ادب، زینت بخش دوران کودکی او بود و در همان ایام همراه پدر به نماز جماعت و مجالس دینی راه یافت و به تحصیل علوم در مدرسه ای که معلمان آنجا افرادی متعهد بودند، پرداخت. اکثر اوقات پس از تکالیف مدرسه به مسجد محله به نام مسجد «سید» رفته با صدای پرطنینش اذان و تکبیر می گفت. حسین در دوران فراگیری دانش کلاسیک لحظه ای از آموزش مسایل دینی غافل نبوده و در آغاز دوران نوجوانی گرایش زیادی به مطالعه خبرها و کتب اسلامی و انقلابی داشت و به تدریج با امور سیاسی نیز آشنا شد. در سال 1355 پس از اخذ دیپلم طبیعی برای طی دوران سربازی به مشهد اعزام گشت. او ضمن گذراندن دوران خدمت، فعالانه به تحصیل علوم قرآنی در مجامع مذهبی مبادرت ورزید. در آن دوره او را برای عملیات سرکوبگرانه ظفار به عمان فرستادند ولی او از این سفر به معصیت یاد کرد و حتی نمازش را تمام می خواند. از همان روزهای اول انقلاب در کمیته دفاع شهری مسئولیت پذیرفت و برای مبارزه با ضد انقلاب داخلی و جنگ های کردستان قامت به لباس پاسداری آراست و لحظه ای آرام نگرفت. یک سال صادقانه در این مناطق خدمت کرد و مأموریت های محوله او را راهی گنبد نمود. با شروع جنگ تحمیلی به تقاضای خودش راهی خطه جنوب شد و در اولین خط دفاعی مقابل عراقی ها در منطقه دارخوین مدت نه ماه، با تجهیزات جنگی و امکانات تدارکاتی بسیار کم استقامت کرد و دلاورانی قدرتمند تربیت نمود. در سال 1360 پس از آزادسازی بستان تیپ امام حسین(ع) را رسمیت داد که بعدها با درخشش او و نیروهایش در رشادت ها و جانفشانی ها، به لشگر امام حسین(ع) ارتقا یافت. حسین شخصاً به شناسایی می رفت و تدبیر فرماندهی اش مبنی بر اصل غافلگیری و محاصره بود حتی در عملیات والفجر 3 و 4 خود او شب تا صبح در عملیات خاکریزش شرکت داشت و در تمامی عملیات ها پیشقدم بود. حسین قرآن را با صدای بسیار خوب تلاوت می کرد و با مفاهیم آن مأنوس بود. او علاوه بر داشتن تدبیر نظامی ، شجاعت کم نظیری داشت. معتقد به نظم و ترتیب در امور و رعایت انضباط نظامی بود و در آموزش نظامی و تربیت نیروهای کارآمد اهتمام می ورزید. حساسیت فوق العاده و دقت زیادی در مصرف بیت المال و اجرای دستورات الهی داشت. از سال 1358 تا لحظه آخر حضورش در صحنه مبارزه تنها ایام مرخصی کاملش هنگام زیارت خانه خدا بود. (شهریور ماه سال 1365) در سایر موارد هر سال یکبار به مرخصی می آمد و پس از دیدار با خانواده شهدا و معلولین، با یاران باوفایش در گلستان شهدا به خلوت می نشست و در اسرع وقت به جبهه باز می گشت. در طول مدت حضورش در جبهه 30 ترکش میهمان پیکر او شد و در عملیات خیبر دست راستش را به خدا هدیه کرد. اما او با آنکه یک دست نداشت برای تامین و تدارکات رزمندگان در خط مقدم تلاش فراوان می نمود. در عملیات کربلای 5 زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن غذا به رزمندگان با مشکل مواجه شد حاج حسین خود پیگیر این امر گردید و انفجار خمپاره ای این سردار بزرگ را در روز جمعه هشتم اسفند ماه 1365 در سن 29 سالگی در منطقه شلمچه به سربازان شهید لشگر امام حسین (ع) پیوند داد و روح عاشورایی او به ندبه شهادت، زائر کربلا گشت و بنا به سفارش خودش در گلزار شهدای اصفهان و در میان یاران بسیجی اش میهمان خاک شد. مهدی تنها یادگار اوست.

منبع سایت صبح

مردی خاکی

که ایستاده به درگاه ...؟

آن شال سبز را ز ِ شانه ی خود بردار

*

بر گونه های تو آیا شیارها

زخم سیاه زمستان است ... ؟

در ریزش مداوم این برف

هرگز ندیدمت

زخم سیاه گونه ی تو

از چیست ؟

*

آن شال سبز را ز شانه ی خود بردار ،

در چشم من ،

همیشه زمستان است ...

خسرو گلسرخی

محیط زیست فرهنگی

دغدغه هایی در مهندسی محیط زیست فرهنگی

به همان نسبتی که هر جامعه و ملتی وظیفه دارد و می تواند محیط زیست طبیعی خود را مهندسی و مدیریت کند، کشورها و ملت ها باید اندازه به فکر محیط زیست فرهنگی خود باشند.

همان طور که یک محیط زیست طبیعی داریم، یک محیط زیست فرهنگی هم داریم. اگر در طبیعت، گیاهان و آب ها و هوا محیط زیست ما را تشکیل می دهند، ذهن ما هم در محیطی از محیط بهره می برد، تاثیر می پذیرد و تاثیر می گذارد. مردمان و حکمرانان می توانند- و باید بتوانند- برای اعتلا و حیات خود و نیز تکامل معنوی جامعه شان محیط زیست فرهنگی خود را مهندسی و مدیریت کنند. همچنین عناصر و مولفه های حیات بخش خود را تقویت کرده و از نفوذ و ورود عناصر آلاینده و تخریب کننده محیط های زیست فرهنگی دیگر ممانعت کنند. می توانند تصفیه خانه بزنند برای استفاده از محصولات دیگران و آنچه را به دردشان می خورد سوا کنند و...

و این بدیهی است همان گونه که در مهندسی و مدیریت محیط زیست طبیعی، یک جامعه، یک ملت و یک سازمان نمی توانند به دور از تاثیر محیط های دیگر عمل کنند و درجه ای از تاثیر را بالاخره باید بپذیرند، در مورد مهندسی و مدیریت محیط زیست فرهنگی هم این الگو رایج است.

هیچ انسان، سازمان، جامعه، علم، اندیشه و مصنوعی وجود ندارد که در محیط زیست فرهنگی خاص، حیات و رشد نیافته باشد. همه انسان ها، سازمان ها و جوامع در محیط زیست فرهنگی زندگی می کنند و بر این محیط زیست اثر می گذارند. این تاثیر پذیری و اثر گذاری همواره و همیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت. محیط های زیست فرهنگی متفاوتی که در نقاط مختلف جهان شکل گرفته اند، حاصل همین تعامل مستمر هستند.

همان گونه که محیط زیست طبیعی، جهانی است و محیط طبیعی منطقه ای و کشوری در تعامل با یکدیگر هستند، محیط زیست فرهنگی کشورها و ملت های جهانی نیز در تعامل با همدیگرند.

برخی می گویند فرهنگ در زبان انگلیسی «Culture» مشتق از زبان لاتین «Colerel» است که به معنای پرورش گیاه یا حیوانات و به معنای کشت و کار مورد استفاده بوده و حتی گاهی نیز به مفهوم پرورش خانوادگی به کار رفته است. البته میان متکلمان یونان باستان این اصطلاح کاربردی رایج امروزی را نداشته و بیشتر از دوران رنسانس به بعد در زبان انگلیسی «Culture» و پیش از آن در زبان آلمانی «Kultuer» به معنای پیشرفت و تعالی یک جامعه و نشانه دستیابی آن به تمدن به کار می رفته است.

در فارسی هم فرهنگ به معانی مختلفی چون دانش، علم، ادب، تربیت، هنری آموختن و به کار بستن، آموزش و پرورش، آداب، بینش و ایدئولوژی مذهبی آمده است.

در زبان عربی هم «ثقافه» به معنی ادب، عقل، دانش، بزرگی، حکمت و هنر است. بنابراین در زبان های مختلف به رغم ریشه های مختلف، نوعی اشتراک معنایی بین تمام آنها وجود دارد و در تمامی شان عناصری چون رشد و کمال، هنر و فضیلت نهفته است. از بین تعرف فرهنگی «هرسکویتس» به 250تعریف و «کروبر» به 300 تعریف پیرامون آن اشاره می کند و گاه رقم 400 تعریف را نیز برای فرهنگ ذکر کرده اند که ما به مهم ترین تعاریف آن بسنده می کنیم.

مارگارت مید- مردم شناس نامدار- فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنین که مشترک میان گروهی از افراد است و به گونه ای متوالی توسط دیگران که وارد آن جامعه می شوند آموخته و به کار گرفته می شوند تعریف کرده است.

دایره المعارف لاروس، فرهنگ را چنین می شناساند: مجموعه معارف، عقاید، زبان، اساطیر، هنر اخلاق، قوانین، مقررات، آداب و رسوم وعادات مکتسبه انسان در جامعه و حتی هر نوع نظام تولید و توزیع اقتصادی و هر نوع نظام سیاسی و مذهبی و خانوادگی و قضائی و نظایر آن.

در دایره المعارف میراث آمریکا، تعریففرهنگ این گونه آمده است: باورها، رفتارها، زبان و تمام راه های زندگی در یک گروه از مردم در یک زمان خاص. براساس این تعریف، فرهنگ شامل اعتقاد، مراسم، رسوم، کارهای هنری، اختراعات، تکنولوژی و سنن یک جامعه است. می توان فرهنگ مجموعه افکار، اعمال، باید و نبایدها،ارزش ها ونظام اعتقادات یک جامعه مشتمل برسنت ها، آداب و رسوم، مذاهب، ایدئولوژی، تشریفات مذهبی، میراث، زبان و کلیه عادت ها یا دیدگاه های مشترک دیگر است که ممکن است از این نوع مفاهیم مستثنا شده باشد. تاکید انسان شناسان برفرهنگ، به مثانه عامل تعیین کننده اصلی رفتار انسان تلقی می شود.

حال واژه «مهندسی» که برگرفته از علوم طبیعی است، در کنار واژه «فرهنگ» که از علوم انسانی سرچشمه می گیرد، ترکیبی چند وجهی و بین رشته ای به وجود آورده و می کوشد با ابزارهای مهندسی به بازسازی فرهنگی جامعه بپردازد.

گستردگی و تنوع رشته های مهندسی در سطح علم کاربردی بی شباهت به جایگاه میان رشته ای فرهنگ در حوزه علوم انسانی نیست، اما وقتی این واژه در کنار یکدیگر قرار می گیرند رابطه جدیدی با کاربری های خاص ایجاد می شود. از این منظر، مشابهت فرهنگ با کالا را اگر مد نظر قرار دهیم تولید محصول، ما را به واژه های مهندسی طراحی، مهندسی ساخت، مهندسی کنترل پروژه، مهندسی کنترل کیفیت، مهندسی ابزار دقیق، مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مواد و مفاهیمی از این دست رهنمون می کند.

منبع: ماهنامه فرهنگی همشهری آیه- شماره 4

در نعمت نبی

ثنا باد بر جان پیغمبرش

محّمد فرستاده و بهترش

که بُد بر در دین یزدان کلید

جهان یکسر از بهر او شد پدید

بدو داد دادار پیغام خویش

بپیوست با نام نام خویش

ز پیغمبران او پسین بُد درست

ولیک او شود زنده زیشان نخست

یکی تن وی و خلق چندین هزار

برون آمد و کرد دین آشکار

ببرد از همه گوی پیغمبری

که با او کسی را نبد برتری

خبر زآنچه بگدشت یا بود خواست

زکس ناشنیده همه گفت راست

به یک چشم زد از دل سنگ خواست

به معجز برآورد نوبر درخت

دل دنیی از دیو بی بیم کرد

مه آسمان را به دو نیم کرد

ز هامون به چرخ برین شد سوار

سخن گفت بر عرش با کردگار

گه رستخیز آب کوثر وراست

لوا و شفاعت سراسر وراست

مر اندامش ایزد یکایک ستود

هنرهاش را بر هنر برفروزد

ورا بُد به معراج رفتن ز جای

به یک شب شدن گرد هر دو سرای

مه از هر فرشته بُدش پایگاه

بر از قاب قوسین به یزدانش راه

سرافیل همرازش و هم نشست

براق اسب و جبریل فرمان پرست

همیدونش بر ساق عرشست نام

نُبی معجز او را ز ایزد پیام

به چندین بزرگی جهاندار راست

بدو داد پاک این جهان او نخواست

نمود آنچه بایست هر خوب و زشت

ره دوزخ و راه خرم بهشت

چنان کرد دین را به شمشیر تیز

که هزمان بود بیش تا رستخیز

ز یزدان و از ما هزاران درود

مر او را و یارانش را برفزود

  1. اسدی توسی

مبطلات وضو

مبطلات وضو

استفتائات جدید

س: به دلیل بیمارى و طبق دستورى كه شما به من داده بودید در حین نماز چنانچه بادى از من خارج شود وضو مى‌‌گیرم. اما چنانچه بعد از اداى مقدارى از ذکر ركوع وضوى من باطل شود تکلیفم چیست ؟

ج) در فرض مرقوم، اگر مى‌‌توانید در حال ركوع وضو بگیرید، وضو گرفته و پس از آن ذكر را اعاده كنید و اگر وضو در حال ركوع امکان ندارد، از ركوع برخاسته و وضو بگیرید و به سجده بروید، در این صورت نقصان ذكر ركوع مانعى ندارد.

س: شخصى هستم كه نمى‌‌توانم وضو خود را تا پایان نماز حفظ كنم (به علت باد معده) البته اگر تا پایان وقت نماز چندین بار وضو بگیرم و نماز بخوانم معمولاً مى‌‌توانم نمازم را با وضوى سالم بخوانم. اما این كار مستلزم عسر و حرج زیادى است به طورى كه علاوه بر خودم اطرافیان هم از نماز خواندن من خسته مى‌‌شوند و در واقع سخت‌ترین كار برایم نماز خواندن است. نماز اول وقت را نمى‌‌توانم درك كنم و از مسجد و نماز جماعت هم محروم هستم حتى در بین نماز هم تمام توجهم به وضویم است؛ در واقع هیچ لذّتى از نماز خواندن نمى‌‌برم لطفاً بفرمایید تكلیف من چیست؟ راهى وجود دارد كه بتوانم در نماز جماعت شركت كنم؟ بفرمایید نمازهاى قضاى خود را با این وضعى كه دارم به چه شكلى بخوانم؟

ج) با فرض اینكه وضو گرفتن در بین نماز موجب عسر و حرج است براى هر نماز یك وضو بگیرید و فوراً مشغول نماز شوید و با رعایت این شرط مى‌‌توانید هم در جماعت شركت كنید و هم نماز قضا بخوانید و چنانچه مرض شما قابل علاج باشد، بنابر احتیاط واجب هر چند خرج داشته باشد، باید معالجه نمایید.

س: به علت داشتن سرطان روده مقعدم را برداشته‌اند و روده را از بغل شكم بیرون آورده‌اند. بر روى شكمم كیسه‌اى چسب‌دار تعبیه مى‌‌كنم كه عمل دفع در داخل آن را انجام مى‌‌پذیرد. من هیچ‌گونه كنترلى بر روده ندارم، حال تكلیف من نسبت به موارد زیر چگونه است:

س1: آیا با این كیسه نجس مى‌‌توانم نماز بخوانم و در مسجد حاضر گردم و نماز جماعت بخوانم؟

س2: در هنگام نماز به علت خم و راست شدن، روده بیشتر فعالیت داشته و مواد بیشترى از من دفع مى‌گردد، تكلیفم چیست؟

س3: اگر در مسجد باشم و وضوخانه دور باشد و نتوانم تجدید وضو نمایم یا مورد سؤال واقع شوم تكلیفم چیست؟

س4: آیا با این كیسه مى‌‌توانم در مكان‌هاى مقدس مثل حرم پیغمبر (صلى الله علیه وآله) یا خانه كعبه یا حرم‌هاى شریف امامان وارد شوم؟

س5: آیا با این كیسه مى‌‌توانم غسل نمایم یا باید غسل ارتماسى نمایم؟

ج1) اشكال ندارد.

ج2) در فرض سؤال براى هر نماز یك وضو كافى است.

ج3) ولو با مراجعه به منزل باید براى نماز دوم وضو بگیرید.

ج4) فى نفسه اشكال ندارد.

ج5) اگر برداشتن آن ممكن نباشد یا مشقت داشته باشد، باید غسل ترتیبى نمایید و با دست مرطوب به نیت غسل روى مانع بكشید و بنابر احتیاط تیمم بنمایید.

جهت اطلاع بیشتر به توضیح‌المسائل حضرت امام خمینى (قدس سره) از صفحه 39 تا 40 مراجعه نمایید.

س: وضو و نماز كسى كه پى در پى و به مقدار كم از او باد خارج مى‌‌شود چه حكمى دارد؟

ج) اگر نمى‌تواند وضوى خود را تا آخر نماز حفظ كند و تجدید وضو در اثناء نماز هم براى او خیلى دشوار باشد، مى‌تواند با هر وضویى یك نماز بخواند، یعنى براى هر نماز به یك وضو اكتفا كند، هر چند وضوى او در بین نماز باطل شود.

1 2 3

آخرین عناوین


با من در تماس باشید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم

تماس با من